De Nederlandse markt van eten en drinken verkopen aan consumenten is nog klassiek georganiseerd. Voor thuis eten ga je naar de super, voor eten buiten de deur ga je naar een van de honderden outlets. Maar aan die logica heeft de consument geen enkele boodschap meer.

Supermarkten en horecabedrijven denken ongeveer als volgt. “Voor thuis eten ga je naar de supermarkt of de speciaalzaak; en wil je buiten de deur iets eten, dan zijn er honderden verschillende varianten horeca-outlets. Op elkaars terrein komen leidt alleen maar tot ongelukken. Schoenmaker blijf bij je leest!”
Maar omdat de consument aan die logica geen enkele boodschap heeft, beginnen zowel retailers als horecabedrijven te beseffen dat ze moeten gaan veranderen. De consumentenbehoefte kot centraal te staan.

 

Nederland

Dat is intussen in de Verenigde Staten volop bezig en het fenomeen ‘blurring’ gaat ook de Nederlandse foodsector beïnvloeden. Kanaalgrenzen, die ooit door verdienmodellen, wetgeving of ambacht zijn ontstaan, verdwijnen. De meeste spelers uit de Nederlandse foodketen zijn echter nog helemaal niet klaar voor die forse verandering. Met name voor leveranciers is het lastig. Een van de problemen voor de Jumbo Foodmarkt was dat potentiële leveranciers nog helemaal in de ouderwetse kanaal-businessconcep- ten dachten. Jumbo was in hun ogen een retailer en ze werden met retailoplossingen bestookt, terwijl de Jumbo Foodmarkt nu juist geen gewone retailer wilde zijn.

 

‘Blurring dwingt Nederlandse foodsector tot keuzes’ is gepubliceerd in Out-of-Home in augustus 2014. Jan-Willem schreef het artikel als deel 3 van een drieluik over Blurring naar aanleiding van het eerste New Food Concepts programma in mei 2014.

Hier kunt u het hele artikel lezen.

 

Jan-Willem Grievink werkt vooral als Management Counselor en Content expert/analist. Hij wordt vaak ingehuurd voor MT presentaties en management brainstormen, en is directeur van het FoodService Instituut. Zijn eigen bedrijf heet ConCeption BV. Lees hier meer over Jan-Willem