Eind vorige maand zorgde Dick Boer, de grote baas van Ahold, voor ophef met zijn uitspraak dat Nederlanders door de jaren heen zelfvoldaan en onvoldoende com- petitief zijn geworden. Die (terechte) uitspraak past in een heel rijtje van waarnemingen die allemaal in één richting wijzen: we moeten als Nederland weg uit dat grijze, risicoloze, systeem-georiënteerde maakbare midden. Weg van het idee van de maakbare samenleving. Er moet weer enthousiasme voor ondernemerschap met passie en lef komen. We moeten fouten durven maken zonder dat er meteen een commissie in het leven wordt geroepen die twee jaar gaat zoeken om ergens een schuldige aan te wijzen.

Laten we dan als foodbranche maar eens beginnen. Want supermarktformules hebben het nabootsgedrag tot een zodanige perfectie verheven, dat aanbiedingen met bananen en champignons nog geen kwartier ‘uniek’ blijven. 

 

‘De hunkering naar meer passie’ is een column van Jan-Willem Grievink die in maart 2014 is verschenen in Foodmagazine. Lees hier de hele column.

 

Jan-Willem Grievink werkt vooral als Management Counselor en Content expert/analist. Hij wordt vaak ingehuurd voor MT presentaties en management brainstormen, en is directeur van het FoodService Instituut. Zijn eigen bedrijf heet ConCeption BV. Lees hier meer over Jan-Willem