Het vervagen van kanaalgrenzen is niet nieuw. Denk alleen al aan de supermarkt die met zijn versproducten het bestaansrecht van tienduizenden speciaalzaken heeft ondergraven. Blurring is in feite het wegvallen van kanaalgrenzen, die ooit door wetgeving en businessmodellen zijn ontstaan, omdat de consument zijn ‘foodkoop- logica’ verandert.

Dat gebeurt nu in de westerse wereld opnieuw en het zijn vooral de klassieke supermarkt en het klassieke restaurant die hun oude functie kleiner zien worden. De voortekenen zagen we tien jaar geleden al in de Verenigde Staten. De consument wil individueler zijn eten kopen; minder plannen, meer afwisselen en gemakkelijker over zijn opties kunnen beslissen en nog beter bij zijn levensstijl kunnen aansluiten.
Er zijn een aantal veranderkrachten zichtbaar die maken dat het spel tussen foodshoppers en foodformules nog verder gaat veranderen. We vatten de ‘changedrivers’ voor u samen.

‘Foodretail en foodservice steeds meer op elkaars terrein’ is gepubliceerd in de Levensmiddelenkrant in juni 2014. Jan-Willem schreef het artikel als deel 1 van een drieluik over Blurring naar aanleiding van het eerste New Food Concepts programma in mei 2014.

Lees hier het hele artikel.

 

Jan-Willem Grievink werkt vooral als Management Counselor en Content expert/analist. Hij wordt vaak ingehuurd voor MT presentaties en management brainstormen, en is directeur van het FoodService Instituut. Zijn eigen bedrijf heet ConCeption BV. Lees hier meer over Jan-Willem