Wie van u gelooft dat we in 2020 nog steeds massaal boodschappen blijven doen op de manier van 2015? Wekelijks naar de supermarkt gaan om je karretje vol te laden en de thuisvoorraad op peil te brengen? Ik niet meer. Supermarkt en boodschappen doen zullen blijven; maar minder dominant dan nu.

3 Motieven

Ik zie drie ‘koopmotiefsegmenten’ waarmee Nederlanders in hun foodbehoeften gaan voorzien.

1. Eerst het routinematige aankopen van dagelijkse voedingsmiddelen. Nu nog meerdan de helft van de totale foodomzet. Maar… die manier van boodschappen doen krimpt met minimaal 20% en dat gaat vooral de supermarkt voelen. Bovendien zal online een (flink) deel van die markt overnemen.

2. Het tweede koopmotiefsegment is het ‘last-minute-food-shopping’. Op een gemakkelijke manier, voor de korte termijn, voorzien in je foodbehoefte. Een enorme groeimarkt. Daar voorzien vooral eet- en gemakswinkels in. Ze zijn toegankelijk, makkelijk bereikbaar, lang open en gericht op snelheid. Dit segment kent vele verschijningsvormen (ook met een horeca-achtergrond). De klassieke supermarkt is nauwelijks geschikt om dit spel mee te spelen. Online speelt hier ook een (kleinere) rol. Vooral doordat je online je product kunt samenstellen en bestellen en afhalen. En soms laat je het bezorgen. Dit segment kennen we in Nederland nog nauwelijks, in de VS en in de UK is het goed ontwikkeld.

3. Het laatste segment betreft het kopen van producten rond verlangens. Producten en gerechten waarmee de consument zijn stijl van leven wil onderstrepen. Dat mag wat tijd kosten. Dat kan online, maar veel vaker zal hij zelf zijn producten of gerechten willen selecteren in sfeervolle versmarkten met verschillende vormen van luxe. Die manier van food shoppen zal zeker gecombineerd worden met horeca en andere vormen van foodservice (proeverijen, kookscholen, zelf gerechten componeren enzovoort).

Deze laatste twee segmenten zijn de groeimarkten van de toekomst. En het is niet zeker dat klassieke supermarkten hier een grote rol in kunnen spelen.
Overigens komen voor elk van die drie ‘koopmotiefsegmenten’ nieuwe kapers op de kust, vooral ook omdat die niet gehinderd worden door de wetmatigheden waarin supermarkten zichzelf hebben opgesloten.

 

Snelheid

Er zijn twee redenen waarom dit proces snel kan gaan.a. De nieuwe techniek (smartphone) maakt het gemakkelijk toepasbaar. b. Vooral jongere consumenten denken helemaal niet in termen van kanalen. Ze zetten hun eigen behoefte centraal en kijken dan wat het handigst is en wie het beste voldoet aan hun verwachtingspatroon. Dat kunnen dus ook Google, Amazon Fresh, PostNL, Hello Fresh, boerderijwinkels, versmarkten en andere nieuwkomers zijn.

Ooit waren het de speciaalzaken en de kruidenierswarenwinkels die terrein moesten prijsgeven aan het (toen) nieuwe fenomeen supermarkt. Alleen de beste bleven door zich aan te passen. Die geschiedenis gaat zich herhalen. Nu worden de klassieke kanaaldenkende supermarkten het slachtoffer. Alleen de meest weerbare (de meest hybride denkende) zullen overleven.

Jan-Willem Grievink
Directeur FoodService Instituut Nederland Founder New Food Concepts

Deze column verscheen eerder in FoodMagazine.

 

Jan-Willem Grievink werkt vooral als Management Counselor en Content expert/analist. Hij wordt vaak ingehuurd voor MT presentaties en management brainstormen, en is directeur van het FoodService Instituut. Zijn eigen bedrijf heet ConCeption BV. Lees hier meer over Jan-Willem