Klassieke supermarkt krijgt het zwaar

Wie van u gelooft dat we in 2020 nog steeds massaal boodschappen blijven doen op de manier van 2015? Wekelijks naar de supermarkt gaan om je karretje vol te laden en de thuisvoorraad op peil te brengen? Ik niet meer. Supermarkt en boodschappen doen zullen blijven;...

De aanval op de klassieke supermarkt komt eraan

De klassieke supermarkt is aan het einde van zijn levenscyclus gekomen. Die bewering is niet nieuw, ik heb er vaker over geschreven. De komende jaren gaan we dat merken. Ik ontmoet echter regelmatig supermarktondernemers en formulemanagers die me glazig aankijken als...

De wet van dominostenen geldt ook voor winkelpanden

Sinds 2008 is de waarde van onroerend goed door de crisis drastisch verminderd. En met name voor winkelpanden is dat afwaarderingsproces nog lang niet afgerond. Want die afwaardering wordt versterkt door de opkomst van online shopping. Winkels en winkelpanden worden...

Een chef-kok als bedrijfsleider in de supermarkt

Hoe eet je een olifant op? "Eh... gewoon beginnen met kleine hapjes". Dat grapje uit mijn kindertijd is van toepassing op het fenomeen traditionele supermarkt. Van al het eten en drinken dat in Nederland verkocht wordt, gaat bijna 52% via de ruim 4.000 supermarkten....

Foodsector gevangen in planningscycli?

In de foodsector floppen minimaal 8 van de 10 productintroducties. Die wetmatigheid is er al zolang ik in de sector actief ben (veertig jaar). Maar ook meer dan 80% van de jaarlijkse budgetteringsprocessen falen hopeloos. Toch stoppen we per jaar in onze hele sector...

Blurring dwingt Nederlandse foodketen tot keuzes

De Nederlandse markt van eten en drinken verkopen aan consumenten is nog klassiek georganiseerd. Voor thuis eten ga je naar de super, voor eten buiten de deur ga je naar een van de honderden outlets. Maar aan die logica heeft de consument geen enkele boodschap meer....

Voor nieuwe kansen heb je een nieuwe bril nodig

De grootste handicap voor bestaande spelers om in te spelen op de kansen die nieuwe (blurring) foodconcepten met zich meebrengen, zit bij de formulemanagers en de ondernemers van bestaande concepten. Ze zitten zo vast in hun denkkaders en kengetallen dat ze zich bijna...

Foodretail en foodservice steeds meer op elkaars terrein

Het vervagen van kanaalgrenzen is niet nieuw. Denk alleen al aan de supermarkt die met zijn versproducten het bestaansrecht van tienduizenden speciaalzaken heeft ondergraven. Blurring is in feite het wegvallen van kanaalgrenzen, die ooit door wetgeving en...

De hunkering naar meer passie

Eind vorige maand zorgde Dick Boer, de grote baas van Ahold, voor ophef met zijn uitspraak dat Nederlanders door de jaren heen zelfvoldaan en onvoldoende com- petitief zijn geworden. Die (terechte) uitspraak past in een heel rijtje van waarnemingen die allemaal in één...

De opkomst van de stadssupermarkt

Ook supermarkten krijgen te maken met een spelletje dat ze niet zo goed kennen: achteruit voetballen. De hele branche heeft te maken met lagere omzetten. Dat is even wennen voor de meeste formules. De indexen staan onder de honderd. De kerstmaand was zelfs ‘slecht’...